10
  min lezen

Timon Bril

Succesverhaal van Timon Bril - Huis Vermeer

Sophie Wassink
January 8, 2020
Succesverhaal

Timon Bril (26) is eigenaar van boutique hotel Huis Vermeer in Deventer. Hij heeft meer mensen in dienst dan zijn leeftijd telt. Daar worden wij zelfs even stil van. Hoe flik je dat als 26-jarige? We vroegen het hem op de man af.

Gouden kroonluchters sieren de hoge plafonds. Kunst hangt aan alle wanden, bloemen staan vers op vaas. De tafels zijn strakker dan strak gedekt, de verlichting is perfect gedimd. Koninklijk. Kan niet anders zeggen.

Weggekaapt

“Ik kreeg drie jaar geleden een kans, die je maar een keer in je leven krijgt en heb hem met beide handen aangepakt. Mijn buumannen Tai en Kees kochten dit pand om er een bed en breakfast te beginnen. Klein en gemoedelijk was het idee. Maximaal drie kamers, een team van zes en Tai die zelf in de keuken zou staan om eitjes te bakken. Het werd een veel groter plan. Ze kaapten mij weg bij een restaurant in Epe waar ik in de bediening werkte en ik kon hier in Deventer aan de slag. Eerst in de bediening, later als manager."

Van museum naar horeca

"Het pand was oud en statig en zo was ook de inrichting. Net een museum. Er stonden stoelen uit 1700. Hartstikke mooi, maar totaal niet praktisch. Als er een vlekje op zat, waren we twee dagen aan het poetsen om het weg te krijgen. Niet te doen. We toverden de zaak om van museum naar horecagelegenheid. We creëerden elf kamers en een restaurant. Praktischer, moderner."

Bierviltje

"Tai en Kees bezitten nog twee andere horecazaken. Het werd te druk. Ze zagen elkaar nooit meer en ze grapten weleens wanneer ik Huis Vermeer over ging nemen. Dat moet je niet te vaak tegen een Bril zeggen haha. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Heb de kennis in mijn achterzak. Dus ik zei: Schrijf maar op een bierviltje wat je er voor wil hebben. Nog diezelfde avond lag er een beschreven bierviltje in mijn brievenbus. Binnen vijf weken zaten we bij de notaris. Ik was 23 en bezat een hotel. Bizar."

Lage drempel

"Na de overname hebben we goed naar de problematiek gekeken. Het liep aardig maar kon beter. Huis Vermeer bezat een hoge drempel die flink naar beneden moest. We hebben de naam veranderd, de serre verbouwd en ons ook op de zakelijke markt gericht. De binnentuin en het voorterras zijn onder handen genomen en het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. De klassieke keuken heeft een moderne twist gekregen. Hier kan je goed eten zonder dat je met een rekening van driehonderd euro naar huis gaat. Een driegangenmenu is hier goedkoper dan op de Brink. We hebben het drukker dan ooit en daar ben ik heel trots op.”

Tel uit je winst

Om al die reserveringen in goede banen te leiden gebruikt Huis Vermeer OnlineGastheer. “We waren naarstig op zoek naar een automatisering voor onze agenda’s. We werkten met vier verschillende agenda’s, onze roosters maakten we op papieren lijsten. Het was rennen van receptie, naar restaurant, naar keuken. Chaos. Toen klopte Jonathan van OnlineGastheer op de deur. Perfecte match. Het scheelt ons een fulltimer per maand. Tel maar uit je winst.”