5
  min lezen

Van idee naar merk

Rebranding OG: Van idee naar merk

Sophie Wassink
May 4, 2020
Inspiratie Post

Hoe zet je een hoofd vol ideeën om tot een concreet merk? Hoe bepaal je je waarden? Wat is je doel en hoe ga je dat bereiken? Wat wil je uitstralen? En als je daar eenmaal achter bent, hoe ga je er in godsnaam voor zorgen dat je doelgroep snapt wat jij bedoelt? Kort gezegd: hoe duid je de chaos?

Het is een lang proces, die we beknopt proberen uit te leggen. Uiteindelijk gaat het om durven kiezen en daar achter blijven staan.

Brainstormsessies

Hartje zomer. Dertig graden op de teller. Een kleine stadstuin vol teamleden. Dubbele espresso voor de focus, sigaretten voor de ontspanning. Ideeën worden gespuwd. “We willen bijdragen aan een betere wereld! Wat dacht je van een tool die voedselverspilling tegengaat?” Roept iemand op rechts. “Meer begrip en respect voor elkaar. De band versterken tussen restaurant en gast!” Klinkt er uit de linkerhoek. Timo Smeding staat in het midden. Hij is creatief conceptdenker. Hij observeert, luistert en noteert. Aan hem de schone taak om orde in de chaos te scheppen. Drie uur later, tien espresso’s en twintig sigaretten verder, schudt Timo onze kernwaarden zo uit zijn mouw. Dat is een goed begin.

Merkfundament

Timo verzamelt de bijdragen van het team en voert nog een aantal pittige gesprekken met Jonathan. Nu is het tijd voor hem om zich terug te trekken. Hij bouwt aan een merkfundament. Want zonder fundament staat geen enkel huis. Een week later levert hij een concreet plan aan. Inclusief missie, visie en merkstrategie. “Het is één grote puzzel en uiteindelijk komt alles samen. Dan valt elk puzzelstukje op zijn plek. Het is een kwestie van goed luisteren, de kern zien en die vertalen in een concreet plan.”

Huisstijl

Nu Timo voor zichzelf, het team en de baas duidelijk heeft welke route we gaan bewandelen, kan hij verder met de volgende stap. De vormgeving. Zijn schetsboekje zit altijd in zijn tas. “Soms zit ik in de trein of sta ik te zweten in de sportschool en popt er opeens een idee op. Mijn schetsboekje staat vol met ontwerpen van logo’s, lukrake woorden en complete slogans.” Als dat boekje vol is, duikt hij achter zijn pc. Daar bouwt hij verder aan de huisstijl. “Een grote speurtocht. Welke kleuren en welke vormen passen bij het gevoel dat we willen uitdragen?” Het logo transformeert van simpele schets op papier naar een wiskundige formule in Sketch, een design toolkit. Want punctueel zoals Timo is, moeten alle verhoudingen kloppen.

Na weken bedenken, creëren en visualiseren is daar ineens een volwaardig merk. Een merk dat bij ons past. Een merk dat we met trots uitdragen. Uiteindelijk gaat het om durven kiezen en daar achter blijven staan.