5
  min lezen

Offline Gastheer

Offline Gastheer: Technerd neemt kijkje in de horecawereld

Sophie Wassink
July 7, 2020
Inspiratie Post

Omdat ik af en toe mijn kantoorlongen moet reinigen heb ik met mezelf de volgende afspraak gemaakt: iedere maand neem ik een kijkje in een restaurant van één van onze klanten. Om dichterbij de horeca te komen, om tot nieuwe inzichten te komen en om te kijken hoe ons reserveringssysteem in de praktijk werkt. Want laten we eerlijk zijn, ik kan niet alles bedenken vanuit mijn versleten bureaustoel.

Ik heb al een tijdje niet meer als gastheer in een restaurant gewerkt en ik ben sociaal geen superster. Het is zelfs zo dat ik uit boeken heb geleerd hoe ik meer sociaal moet zijn. Dit is geen grap. Ik heb een boekenplank vol sociaalvaardigheidstips. Hoofd een tikkeltje schuin, wenkbrauwen opgetrokken en niet vergeten te glimlachen. Volledig uit mijn comfortzone stap ik iedere maand een nieuwe wereld in. Je begrijpt dat ik dit heel spannend vind.

Daarom houd ik het, op zo´n meeloopavond, bij simpele klusjes. Bedienen? Dat gaat mis. De inhoud van het dienblad zal niet op maar naast de tafel belanden. Afwassen? Lijkt een simpel klusje maar wat leer ik tussen de vieze borden over gastcontact? Om te leren moet ik me tussen de gasten en het personeel in begeven. Dus, ik trek mijn slimfit colbertje uit de kast en speel de offline gastheer. Ondertussen observeer en analyseer ik, want daar ligt mijn kracht.

Hoe werkt het personeel met ons reserveringssysteem? Wat gaat er goed? Wat kan er beter?

Net als in ons reserveringssysteem is ook in ieder restaurant over alles nagedacht. De peper en zoutsetjes staan niet voor niets midden in de looproute van het personeel. De kassa staat vlakbij de uitgang, de bar is in een bepaalde volgorde ingedeeld. Naast de opbouw van het restaurant is ook de avond in verschillende fases opgebouwd. Van indekken en gasten ontvangen, tot uitserveren en uitzwaaien.

Terwijl ik de jassen in ontvangst neem en de gasten naar een strak, ingedekte tafel begeleid, (hoofd een tikkeltje schuin, wenkbrauwen opgetrokken en niet vergeten te glimlachen), observeer ik de verschillende fases en start mijn brein met denken. Hoe kan ik de avond nog soepeler laten verlopen? Kan ik de processen in de app implementeren zodat het personeel met één blik op het scherm weet wat te doen. Ha, dit is zo’n inzicht die ik in mijn versleten bureaustoel niet had kunnen verkrijgen.

Nadat ik met mijn allermooiste glimlach de gasten weer naar buiten begeleid, zit de avond er voor mij op en kruip ik terug achter mijn computer. Thuis of op kantoor loop ik de verbeterpunten door en voer ze direct in. Daarom past OnlineGastheer bij de horeca. Als een slimfit colbertje.