3
  min lezen

OG tijdens Corona

Hoe overleeft OG Corona?

Jonathan Bergers
July 7, 2020
Inspiratie Post

Het duurde even voordat ik de ernst zag. Begin maart kreeg ik een appje van papa: ‘Sterkte Jona, dit gaat een lastige tijd worden.’ Pas toen dacht ik: oei dit is een bittere pil. Mijn prachtige planning viel in duigen.

Onze klanten zijn restaurants - die vanwege Corona hun deuren moesten sluiten en keihard moesten werken om hun hachje te redden. Ook voor ons was het even slikken. Ik belde onze klanten met de vraag: Hoe groot zijn jullie problemen en waar kan ik helpen? De problemen bleken groot. Het besef daalde in: Dit is geen kattenpis.

Slikken en weer doorgaan

Na een kleine inzinking switchte ik van mindset. Na slikken toch weer doorgaan. Hoe kunnen we hier op inspelen? Hoe kunnen we Corona omzetten in kansen? En hoe zorgen we ervoor dat we niet omvallen? Mijn hoofd maakte overuren. Moeten we een tool bedenken voor het bezorgen van gerechten? Is daar vraag naar? En is het überhaupt haalbaar om dat te realiseren in een absurd korte tijd?

Een grote vraag bleek er niet te zijn. Er zijn al veel grote spelers op de bezorgmarkt. Eind maart naderde en de lockdown lonkte. Geen bezorgtool dus, maar hoe moest ik de rekeningen dan betalen? Ik stapte naar de bank. Met mijn lef en kennis die ik eerder had opgedaan, onder mijn arm. En we did it. Zonder lening konden we het schudden.

Lichtpuntjes

Met geld op de plank konden we weer bouwen. Je ziet de markt veranderen, je ziet creativiteit maar ook angst ontstaan. Ik observeerde en analyseerde en dacht: hoe groot is het effect voor de komende jaren? Hoe ziet de markt er over één of twee jaar uit? Je ziet nu al dat mensen meer gehecht raken aan het online gebeuren. We zijn massaal aan het videobellen. We proosten via het scherm en organiseren digitale vrijmibo’s. Tiktok, Houseparty en Zoom, allemaal applicaties die de vruchten plukken van Corona.

Acceptatie van technologie

De omarming van het digitale leven zie ik ook in de horeca ontstaan. Langzaam wordt de papierwinkel digitaal. Horecaondernemers die nog met papieren agenda’s en kasboeken werken, zullen misschien nu sneller de digitale stap maken. Dat is voor ons een kans. Acceptatie van technologie, dat was nodig en gebeurt nu. Zeker als die anderhalve-metermaatregel voorlopig van kracht blijft. Initiatieven ontstaan en worden nu gezien. Zoals Urbandine. Een intelligent mobiel bestel- en betalingsplatform waarmee klanten in de horeca direct via hun smartphone kunnen bestellen en betalen. Zo bestel je dus een biertje op het terras, zonder dat een ober aan je tafel hoeft te staan. Zulke initiatieven zullen nu doorkomen.

Deze periode heeft me nog sterker doen beseffen dat je het geluk écht uit jezelf moet blijven halen. We konden geen uitvluchten meer zoeken in de kroeg of op een festival. Ik heb meer tijd over die ik nuttig kan besteden door nieuwe dingen te leren. Investeren in jezelf, dat is pas een Coronakans.